6 de gen. 2008

Endreçar llibres

Era un propòsit no massa definit que m'havia fet per a aquestes festes: endreçar els libres, però la cosa no és tan senzilla com sembla.

He de dir que m'agrada estar envoltat de llibres. A més els guardo tots: des dels que ni he llegit ni tinc cap interès en llegir, però que m'han arribat per les vies més impensades (regals, obsequis de caixes o entitats oficials, acompanyant algun diari ...) fins als que rellegeixo, consulto o fullejo sovint. Actualment superen l'espai de què disposo, de manera que alguns s'amunteguen de manera indigna, uns damunt dels altres, però això té fàcil solució: fa temps que vaig descobrir els prestatges metàl·lics (con els de la foto), robusts i discrets i és qüestió d'okupar una altra paret més o menys verge de les de casa.

Vé aleshores el problema de quin criteri utilitzar. Durant molts anys he ordenat els llibres fent aquestes seccions:

1.- La general, per ordre alfabètic d'autor.

2.- Poesia, també ordenada alfabèticament per l'autor.

3.- Seccions especials, quan el tema s'ho mereix: guerra civil, Balcans, diccionaris i llengües en general...

4.- Geografia: llibres de viatges, guies, ...

5.- Els de fer bonic.

6.- Els -subjectivament- infumables o inclassificables.

El problema rau en que molts llibres pertanyen a més d'una categoria, i aleshores cal decidir. ¿Què pesa més, el tema, l'autor ...?

D'un temps ençà el problema s'ha agreujat perquè part dels llibres els tinc al lloc on m'escapo sempre que puc, i on he intentat reproduir els criteris abans esmentats, fins i tot si això portava a separacions doloroses de llibres fills d'un mateix autor, cosa que he acabat acceptant, però sovint em passa que els que no tinc a mà són els que més necessito en un moment o altre.

Res d'això succeeix amb els fitxers informàtics, tots juntets i ocupant una cosa molt petita i immaterial que en diuen megues o gigues. Però és una altra cosa. Fregar el llom d'un disc dur encara no em dóna el mateix plaer que acaronar el de qualsevol llibre. Vaig nàixer massa aviat, suposo!

I clar, els Reis m'han dut llibres.

5 comentaris:

  1. Bona nit Deltamar,
    Sí que es molt difícil això d’ordenar els llibres, jo ja ho he donat per perdut... tampoc no en llenço cap, en tinc molts i la casa molt petita, però m’agrada viure envoltada per ells.
    Fins aviat,
    =;)

    ResponElimina
  2. I per colors?

    http://www.flickr.com/photos/yvestown/298760755/

    ResponElimina
  3. ordenar els llibres per color: genial!! potser fins i tot m'hi animo.!

    A mi tb els reis em vn dur llibres, és k ens portem molt bé Deltamar :)

    ResponElimina
  4. Una vegada, en tornar a casa després d'unes vacances, els vaig trobar per ordre d'estatura. El primer de tots crec que era un atlas enorme. Una altra vegada vaig presenciar una discussió en matèria d'herència, horrorosa quan parlaven de mobles o electrodomèstics, però vaig pensar que la cosa es civilitzava en dir un dels afectats que havien de parlar dels llibres i jo ja feia càbales sobre eventuals preferències literàries de cadascun d'ells. Aleshores l'altre va dir: d'acord, però vull els blaus!

    ResponElimina
  5. Un tema complicat, ni tan sols les millors biblioteques se'n surten del tot...

    ResponElimina